نسرین متدین؛ رافیک نظریان؛ رویا سیفی پور؛ مرجان دامن کشیده
چکیده
هدف از این پژوهش، اعتبارسنجی مشتریان و تأثیر مؤلفههای آن بر مطالبات غیرجاری بانک ملت است. بدین منظور، در مرحله نخست، به روش اسنادی و کتابخانهای، 15 شاخص مؤثر بر اعتبارسنجی مشتریان در سه بخش فردی، مالی و اجتماعی، شناسایی شد و در ادامه، دادههای نهایی مرتبط با شاخصها، شامل پروندههای 7330 مشتری حقیقی بانک ملت، طی سالهای 1392 تا ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، اعتبارسنجی مشتریان و تأثیر مؤلفههای آن بر مطالبات غیرجاری بانک ملت است. بدین منظور، در مرحله نخست، به روش اسنادی و کتابخانهای، 15 شاخص مؤثر بر اعتبارسنجی مشتریان در سه بخش فردی، مالی و اجتماعی، شناسایی شد و در ادامه، دادههای نهایی مرتبط با شاخصها، شامل پروندههای 7330 مشتری حقیقی بانک ملت، طی سالهای 1392 تا 1398 جمعآوری شدند. بهمنظور بررسی شاخصهای اعتبارسنجی مشتریان و تأثیر مؤلفههای آن بر مطالبات غیرجاری بانک ملت، از رگرسیونی لجستیک چندگانه در چهار رده وصول بهموقع، مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوکالوصول، استفاده شد. نتایج نشان داد که بهطور کلی شرایط فردی، اجتماعی و اقتصادی مؤثر بر اعتبارسنجی مشتریان حقیقی، بر کاهش مطالبات غیرجاری بانک ملت تأثیر معنادار دارد. استفاده از نتایج تخمین مدل پژوهش به مدیران بانکی و سیاستگذاران پولی و بانکی کمک میکند تا در خصوص رتبهبندی اعتباری مشتریان و کاهش مطالبات غیرجاری بانکها، تصمیم درستی بگیرند.